V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jestřebí Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 50312 89321 86724 17521 08915 05518 39517 82218 83219 848
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8957 6777 6658 4809 3219 05010 41712 19913 93014 200
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8437711 0688578791 8171 7772 8462 9422 851
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 0073 3781 327029961911403865
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7591 06611 80714 83910 5904 1266 1092 6371 9222 732

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jestřebí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 7837 5837 6448 4139 2738 98410 27812 08613 80213 905
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8832 2911 8982 1242 4312 3641 9892 2792 7192 915
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4461 6481 6831 6371 8811 5802 3142 7173 6103 198
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8643 0183 4133 9674 2324 3255 1706 1656 4956 421
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 305312317328328319329349398683
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 23192220251823469471546
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 263295311336375378453107108142

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8437711 0688578791 8171 7772 8462 9422 851
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2532683153213941 0511 3221 3381 6331 792
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 513420702402284210330488941658
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11111210252
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7681501332015551241 020343400

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7591 06611 80714 83910 5904 1266 1092 6371 9222 732
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5546917028481 1441 1961 1154211 282290
Investiční dotace
Investiční dotace 3 20537511 10613 9919 4462 9304 9942 2166402 442

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 0073 3781 327029961911403865
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5 0073 3781 327029961911403865
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 7308 09821 65528 53128 95215 74915 98818 69817 54517 755
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 5967 0617 1372 1908 5409 44510 43712 83213 45312 265
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 1331 03714 51726 34020 4126 3045 5515 8674 0925 490

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.