MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Jesenice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 43 91648 98051 36356 09679 04087 55098 26597 49272 72542 992
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 12832 10734 45137 57235 63137 07546 11852 77946 65428 241
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 6797 7547 0567 1468 05811 96616 49318 92612 8009 030
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 5073 4386661 4943 2735 0562 7831561 259446
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6025 6819 1899 88432 07833 45432 87225 63212 0125 275

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jesenice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 97127 36929 18732 61530 17133 78739 32244 41843 02922 062
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 0645 8716 7167 5917 1205 8966 5927 7888 3543 984
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 0035 0975 0165 7734 6666 7337 72910 1619 0103 494
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 17210 33512 33912 99512 80015 05317 56418 29318 0898 792
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9921 9642 1082 0432 0471 9962 0542 0943 5433 730
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6667234714424475331 7331 8121 7511 352
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 0743 3792 5383 7713 0923 5763 6504 2712 282711

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 6797 7547 0567 1468 05811 96616 49318 92612 8009 030
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4712 3721 7811 1181 7525 9267 7847 9383 5104 491
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 3754 6554 7295 3075 1205 4155 9017 0687 7293 225
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14632212158596491179
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8207215147001 1666202 7993 3241 0701 135

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6025 6819 1899 88432 07833 45432 87225 63212 0125 275
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 1965 0556 5195 17311 3007 3565 7496 6406 3152 420
Investiční dotace
Investiční dotace 23 0816262 6714 71120 77826 09827 12318 9925 6972 855

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 5073 4386661 4943 2735 0562 7831561 259446
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 5073 3866351 4738955 0552 7831561 259446
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 05231212 37810000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 30 51936 26968 42457 76965 40289 615101 35787 71573 50840 066
Běžné výdaje
Běžné výdaje 26 43830 14832 96039 18439 92940 36652 38061 44149 32631 650
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 0816 12135 46418 58525 47349 24948 97826 27424 1828 416

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.