V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jesenice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 78114 22311 38512 42713 32216 17425 28516 24719 43418 271
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 1657 8858 8319 80210 76610 26311 39613 01814 68415 319
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3511 5641 4651 6721 5651 4391 6161 7092 5672 649
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8601 7544046475278509302377
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 4053 0201 0494899164 19311 7631 2192 145297

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jesenice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8997 5718 2979 61210 48510 08311 21212 85514 52714 535
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4901 7971 9802 3662 6822 5682 1392 3952 8133 009
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5071 6961 7431 7882 0671 7132 4672 8293 7063 235
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8753 0523 5344 3914 6524 6915 5166 4286 6736 502
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6235825876076256356246526561 080
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 35666069513914459584568
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3693773933904094364519296140

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3511 5641 4651 6721 5651 4391 6161 7092 5672 649
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9991 0411 1581 1621 1871 0741 2361 2641 6841 629
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 263267270317292285307343784742
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 26777777788
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 63249291867973669591270

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 4053 0201 0494899164 19311 7631 2192 145297
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4899496824899169869093391 447197
Investiční dotace
Investiční dotace 1 9162 071367003 20810 854879699100

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8601 7544046475278509302377
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8601 754404647527859285377
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000004501700

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 97312 2267 1776 3327 81519 86228 83227 61111 54310 246
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 6177 0956 1965 9627 1576 3806 6579 83610 5259 299
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 3565 13298137065813 48222 17517 7741 018947

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.