V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jeřišno Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 8955 3786 1905 7396 0926 1998 4307 4467 5168 016
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 4843 6974 0604 2924 5254 4955 0095 9716 3006 666
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 279365981368544751349436536932
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1094272771802 0613043503
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1231 2221 1228011 0069531 012735330415

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jeřišna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 4843 6974 0604 2924 5254 3604 8355 5236 1646 501
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6607269149891 0861 0408669691 1361 238
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7138018127538457001 0081 1531 5091 367
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4491 4701 6431 8571 9021 9182 2542 6212 7182 741
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 466489494501497501488503493856
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9989878240233239
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 187201188183187193211377359

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 279365981368544751349436536932
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 138259782189308565118214147267
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7749818591109118121143191
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 151514141232119297
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4841104801437511099127177

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1231 2221 1228011 0069531 012735330415
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 385822672466372746224376330415
Investiční dotace
Investiční dotace 73740045033563320778735800

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1094272771802 0613043503
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 102627121802 0612623503
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 06802660004200

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 1035 7095 5675 7223 8974 22314 3674 7214 54512 807
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 0674 8144 0383 9633 4483 7754 0654 2674 2244 784
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 368951 5291 75944944810 3024553218 023

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.