V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jenišovice Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 2527 54710 17510 29510 89312 51412 29213 80613 10615 567
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3955 7346 4067 0307 4177 3478 2919 27410 21410 679
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7927919651 6792 5832 3132 6432 2581 9652 216
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1914907215712031 037236524310
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8745322 0841 0166911 8181 1221 7518962 672

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jenišovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2785 5636 1666 6317 1596 9047 7358 8109 81610 413
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9091 0321 2951 4411 6561 5721 3161 4841 7491 860
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9971 1131 1421 0961 2731 0491 5351 7682 3182 040
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9722 0402 3152 6982 8642 8743 4414 0164 1744 098
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1451 1261 1551 1331 0981 1201 1191 1711 1211 919
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 28212320212019307387402
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 227231237243247270305646693

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7927919651 6792 5832 3132 6432 2581 9652 216
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5394985911 3222 3022 0142 1871 6771 3571 112
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 79217191143143156228393235245
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 72111211154510
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 16774182212137140228187218350

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8745322 0841 0166911 8181 1221 7518962 672
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9455324318962611 7382821 4117341 752
Investiční dotace
Investiční dotace 1 92801 65312043080839340162920

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1914907215712031 037236524310
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1914907215712031 037236524310
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 1765 1587 50710 12714 05910 08810 25710 8019 22417 156
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 5214 5074 5248 8567 3878 0738 1809 2498 33810 803
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 6546512 9821 2716 6722 0162 0761 5528866 353

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.