MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jeneč Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 24 10030 44828 94330 63229 33028 19246 93350 42954 77630 085
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 84822 77522 69323 92523 45625 20642 97033 26438 77725 972
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7082 3272 0732 3642 1362 3973 5647 9887 3673 968
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 3394 7323 6552 9821 8690195006430
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2056145221 3621 8685903818 6777 988145

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jenče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 44322 50122 46823 71823 01024 83042 51232 68937 46824 530
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 0494 6075 3016 1585 7864 6435 1706 2016 6453 208
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 1903 3283 2943 7943 0964 4645 1666 9526 1052 367
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 6166 7458 1008 5398 4899 98211 73412 49812 2665 957
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 7853 4444 1854 3174 7354 76819 2734 89510 84511 506
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8474726777701 0011 1521 2951 278
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7194 3031 516843827902169992313214

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7082 3272 0732 3642 1362 3973 5647 9887 3673 968
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7776682814163012694207711 068652
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4991 1761 2971 3871 3631 4292 1432 3042 4771 781
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 000191-33413 5381 96877
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 4324834965424717036601 3751 8541 458

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2056145221 3621 8685903818 6777 988145
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2056145221 3621 868590381579316126
Investiční dotace
Investiční dotace 00000008 0987 67220

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 3394 7323 6552 9821 8690195006430
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 802315038019030
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 3 3324 7323 6322 8321 832005006400

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 09816 70423 12321 18319 34523 06627 76557 64142 04313 048
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 40812 87514 04417 32814 61218 30520 83224 75325 52812 553
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 6903 8299 0803 8554 7334 7616 93332 88816 515496

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.