MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jedlí Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 93311 08815 89912 46512 49017 17918 22918 07732 13221 840
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 6518 5059 43210 4039 82910 86612 50113 97713 9396 687
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8879721 0241 2239351 2753 0783 0482 251869
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3854948111342 4812 4092620
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3571 5584 4948271 5922 5572411 02615 94014 283

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jedlí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5608 4469 36510 1739 72210 80912 34013 65013 7546 509
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7742 0982 3742 7032 5622 1172 3822 7512 9611 414
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7791 8491 7952 0531 6792 3832 7593 5563 1671 228
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2613 7444 4194 6224 6025 3316 2676 4106 3573 091
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 389384399410416507418419714419
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 232220182223423420417263
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 334349358367442448919413794

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8879721 0241 2239351 2753 0783 0482 251869
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6967917891 0267921 0592 2342 3341 977729
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 120119129148130198238219268140
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5246472311111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 19165948101860449450

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3571 5584 4948271 5922 5572411 02615 94014 283
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3571 0081 5437691 5928202411 026727527
Investiční dotace
Investiční dotace 05502 9515801 7370015 21213 756

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3854948111342 4812 4092620
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 385419111342 4812 409620
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0093000002000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 1228 66515 78712 29611 05011 92716 68714 85533 56727 006
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 4607 0358 3159 3759 0678 95910 99611 32610 4485 877
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6621 6307 4722 9211 9832 9685 6913 52923 11921 129

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.