V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jedlí Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 0118 93311 08815 89912 46512 49017 17918 22918 07732 132
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0697 6518 5059 43210 4039 82910 86612 50113 97713 939
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0548879721 0241 2239351 2753 0783 0482 251
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 263854948111342 4812 409262
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8633571 5584 4948271 5922 5572411 02615 940

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jedlí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0077 5608 4469 36510 1739 72210 80912 34013 65013 754
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5571 7742 0982 3742 7032 5622 1172 3822 7512 961
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5811 7791 8491 7952 0531 6792 3832 7593 5563 167
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 1353 2613 7444 4194 6224 6025 3316 2676 4106 357
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 387389384399410416507418419714
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 20232220182223423420417
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3283343493583674424489194137

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0548879721 0241 2239351 2753 0783 0482 251
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5396967917891 0267921 0592 2342 3341 977
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 121120119129148130198238219268
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 50524647231111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3431916594810186044945

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8633571 5584 4948271 5922 5572411 02615 940
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8743571 0081 5437691 5928202411 026727
Investiční dotace
Investiční dotace 98905502 9515801 7370015 212

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 263854948111342 4812 409262
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 26385419111342 4812 40962
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0009300000200

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 5207 1228 66515 78712 29611 05011 92716 68714 85533 567
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 2046 4607 0358 3159 3759 0678 95910 99611 32610 448
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 3166621 6307 4722 9211 9832 9685 6913 52923 119

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.