MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Jaroměř Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 234 080259 638293 543332 810368 036379 867431 515446 494442 226248 096
Daňové příjmy
Daňové příjmy 163 732178 598212 495210 552198 021224 297258 494304 033293 236146 273
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 45 02748 95246 99462 48751 38951 50773 56480 47982 74639 278
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3942 403955691 84912 93825 50423647663
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 92829 68533 95959 203116 77791 12473 95361 74665 76962 482

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jaroměře v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 163 393178 598212 495210 552194 523216 470251 819289 206282 242133 925
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 37 98841 47247 49653 16249 74640 46445 67054 55658 26127 821
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 34 45535 14134 53039 28031 70045 27952 54870 11661 71823 929
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 62 26271 25984 94988 43186 962101 272119 330126 120123 97760 222
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7 6907 6237 8907 8587 6557 7998 0068 26414 63610 009
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5 0504 8105 4195 2554 4164 95811 16012 61813 7118 772
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 15 95018 29432 21216 56614 04416 69915 10517 5329 9393 173

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 45 02748 95246 99462 48751 38951 50773 56480 47982 74639 278
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 11 68511 79012 66112 31711 33910 55318 08122 19919 6549 776
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 27 73027 66628 28328 96427 44628 20630 58731 58833 54716 517
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 66478713 35450110614 44513 9532 013560
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 5469 4485 9627 85112 10312 64210 45012 74027 53112 426

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 92829 68533 95959 203116 77791 12473 95361 74665 76962 482
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 24 54829 68532 10938 40392 56976 32556 12150 53350 12542 218
Investiční dotace
Investiční dotace 38001 84920 80024 20814 80017 83211 21215 64420 264

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3942 403955691 84912 93825 50423647663
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3942 403952301 84912 93825 50423647663
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000339000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 215 632244 196276 308345 263361 953362 338388 911387 276432 781251 604
Běžné výdaje
Běžné výdaje 193 070196 741223 231250 785317 751301 227327 651328 095348 839190 648
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 56247 45453 07794 47844 20261 11161 26059 18183 94260 956

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.