MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Janův Důl Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 8604 3373 4485 2603 6247 4618 8964 7566 0402 417
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 0072 8372 6492 7772 4752 9113 3353 8814 1231 987
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 835668195123153440209282202
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6381 300203246166397500
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3801345162 3641 0204 2315 0835921 635228

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Janova Dolu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 9332 2852 4682 6822 3782 8163 2863 7234 0201 869
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 339503553634575506577680761363
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 442439419488382586682896830322
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7058921 0321 0991 0511 3081 5501 6131 661810
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 195185186188174194190185340223
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1311591751718191258326387124
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 12010810310211513129234127

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 835668195123153440209282202
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 58338577767483127919173
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4434581111131
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5666255042272714
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 242171472546759222314

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3801345162 3641 0204 2315 0835921 635228
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 276123156198420439151139156120
Investiční dotace
Investiční dotace 104123602 1666003 7924 9314521 479108

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6381 300203246166397500
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 93566317190039000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 7036373215616607500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 9793 0022 7046 1132 7213 90315 9935 0214 8583 776
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 7881 9461 5971 9871 9532 5163 3442 4292 5081 320
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 1911 0561 1074 1257671 38612 6492 5922 3502 457

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.