MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Janovice nad Úhlavou Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 43 18443 87649 15551 19648 19354 15563 92472 59981 20636 227
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 73735 70537 09141 32139 03842 56149 69756 74556 89827 122
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 5714 5675 7644 3033 5333 9296 2147 3568 9603 282
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 9781132 7431 9622102 5359174 19812 6224 600
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 8983 4913 5573 6105 4125 1307 0964 3002 7261 222

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Janovic nad Úhlavou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 22532 06936 15739 26037 72441 80247 90855 25956 89827 122
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 2717 9579 22510 4449 9288 1239 20011 17812 1935 841
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 2586 5646 5697 5826 2159 02410 43714 09212 5584 870
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 87613 31916 14517 06617 03520 17223 70725 32925 20612 256
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 3172 6992 6822 5502 7912 7202 7532 7244 8102 345
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2452422282081901491 4701 5731 5801 436
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2581 2871 3081 4101 5651 614340363550373

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 5714 5675 7644 3033 5333 9296 2147 3568 9603 282
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8143 0804 0142 2161 5051 5063 9484 5554 1631 629
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0921 1601 0131 1851 2461 6931 6042 0222 5831 118
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6445644000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6593227338977777266577782 214536

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 8983 4913 5573 6105 4125 1307 0964 3002 7261 222
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 3501 8692 7993 6104 8123 5304 5414 3002 5761 222
Investiční dotace
Investiční dotace 1 5481 62275806001 6002 55501500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 9781132 7431 9622102 5359174 19812 6224 600
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5 9781132 7431 9622102 5359174 19812 6224 600
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 35 70243 17947 74263 74650 51849 25561 54377 48882 24127 098
Běžné výdaje
Běžné výdaje 24 61728 05729 99133 71632 60129 62440 55541 83643 60423 028
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 08515 12217 75130 03017 91819 63020 98835 65238 6374 070

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.