MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jablůnka Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 31 98038 17340 55943 00750 60143 24746 26759 40157 52927 422
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 47725 68229 06331 37929 57433 03337 63543 06845 68222 551
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9102 6853 4392 9705 3904 6175 4036 8466 7943 399
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6801 7781 1061 0799781 2331 0387225170
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 9138 0286 9507 58014 6584 3652 1918 7654 5361 472

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jablůnky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 87625 52928 68930 85029 43732 65137 38442 68144 67920 676
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 3926 5227 4978 4768 0716 5547 3728 7539 3894 493
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 4014 5445 3676 1325 0447 2308 31911 0079 7103 765
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 64011 97313 20513 80413 82216 16918 90119 80919 5029 475
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3741 3571 4171 3881 4151 4611 4541 5202 0811 543
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9999100106981041 0541 2661 3971 102
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9711 0351 1039469861 1342833262 600298

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9102 6853 4392 9705 3904 6175 4036 8466 7943 399
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0021 2091 8441 4623 6042 8153 8855 4154 8001 807
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 6151 2901 3661 2791 2711 2601 2781 3001 326962
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 89000940000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 204185229228505537240131669631

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 9138 0286 9507 58014 6584 3652 1918 7654 5361 472
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9682 5705 5367 5809 5462 4121 9473 6361 566642
Investiční dotace
Investiční dotace 9455 4571 41405 1131 9532445 1292 969830

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6801 7781 1061 0799781 2331 0387225170
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 6809781 0119759781 2331 03845360
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0800951030002685110

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 29 45937 16236 80135 82347 51544 77739 83348 86261 49428 705
Běžné výdaje
Běžné výdaje 24 62121 44529 46132 98431 73427 05837 05435 96140 35822 136
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 83815 7177 3402 83915 78117 7182 77912 90021 1366 569

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.