V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Jablonné v Podještědí Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 74 14075 00086 858101 36596 46996 248122 930119 005153 736134 584
Daňové příjmy
Daňové příjmy 50 83855 20759 02364 41868 61364 43370 33383 71595 12396 744
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 39813 59116 70412 13612 57113 17515 42516 61819 35423 966
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4601 6802 9386 6552 1513 67722 3948 5748 368961
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 4434 5228 19418 15613 13414 96214 77710 09830 89112 913

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jablonného v Podještědí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 49 61853 86857 27662 39765 96262 41268 46279 53790 73493 089
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 10 17512 22812 74914 61716 43615 61512 71914 54117 38518 541
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 48910 79110 94210 84512 37710 15714 50016 99822 66220 001
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 18 75619 77122 19626 66827 86427 83532 43338 57940 76540 170
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 8225 0005 1025 3675 0965 3265 1945 1775 3008 990
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6737087576325975475873 4593 5063 540
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 7055 3705 5304 2683 5922 9333 0277821 1171 847

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 39813 59116 70412 13612 57113 17515 42516 61819 35423 966
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 6303 2093 3282 3593 2743 2775 0215 1894 9416 063
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 1497 4497 5797 1627 6827 5817 7578 5348 9539 397
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2192322112155441 0092 3131 283
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3992 7015 5862 4001 6102 3122 6421 8853 1477 223

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 4434 5228 19418 15613 13414 96214 77710 09830 89112 913
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 8634 0995 3755 6197 56912 0427 2525 1439 86410 307
Investiční dotace
Investiční dotace 5 5814232 81912 5375 5652 9207 5264 95521 0272 606

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4601 6802 9386 6552 1513 67722 3948 5748 368961
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4601 6802 9381 9642 0712 38619 6157 3458 368961
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0004 691801 2912 7791 22900

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 65 60572 47691 13184 50799 27497 861115 783107 856159 803135 972
Běžné výdaje
Běžné výdaje 52 20264 07265 81863 35273 30277 69687 08088 101105 778110 297
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 4038 40425 31321 15525 97320 16528 70319 75554 02525 675

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.