V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hvožďany Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 41218 60718 71930 82524 53431 06231 14933 13731 16332 201
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 55712 50313 62315 08416 21615 24216 96820 03123 14123 833
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1852 2302 4392 3962 3742 5722 7872 7612 8233 435
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 24671486121 2151082861119
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4243 8672 64413 2595 93212 03311 28610 0595 1884 915

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hvožďan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 08211 89613 17514 74416 09115 01416 65119 99922 70823 598
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6612 9133 2323 6934 1943 9153 2313 6384 3604 738
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4912 7942 8522 8053 2362 6043 7394 3205 7695 187
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 6314 9205 7836 9017 2827 1448 3629 81310 37710 404
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2081 1691 1921 2231 2271 2001 1361 3471 3162 289
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 49464440474956739737754
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 42547282105103126142147225

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1852 2302 4392 3962 3742 5722 7872 7612 8233 435
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7267917848318478701 0029219671 338
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 4181 3971 4071 4901 4701 5971 6391 6261 7021 908
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3211111000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 39402467456104146213154188

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4243 8672 64413 2595 93212 03311 28610 0595 1884 915
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 4243 8672 6054 0922 4657 9265 4445 6834 0384 490
Investiční dotace
Investiční dotace 00399 1663 4664 1075 8424 3761 150425

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 24671486121 2151082861119
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 24671486121 215108181119
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000026800

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 97116 33917 17036 99424 32928 01732 85337 83729 55632 525
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 76214 77514 48718 29416 23422 85225 01823 53822 74524 474
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 2091 5642 68418 6998 0955 1667 83514 3006 8118 051

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.