V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hutisko-Solanec Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 37 49435 14543 39953 02558 99171 05680 13781 03165 62061 266
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 72624 41726 66329 77532 44630 56334 51239 15044 81545 027
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 0325 7097 5386 9785 5087 30010 66210 18410 6459 979
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13936411374371936855160747
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 5974 6559 08516 19820 66532 25734 10831 53710 0866 254

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hutiska-Solance v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 12624 04026 46329 33032 14330 22133 88138 66043 98744 187
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 4816 0446 5037 4228 4667 9856 6117 3848 7429 432
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 9095 6295 7325 6216 5086 4966 5728 74511 52110 278
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 46410 10911 62513 83014 64613 33618 16619 87520 74020 627
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9759611 2071 1831 2121 1241 1991 2081 2491 990
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2491962412442451511401 1411 3941 386
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0491 1001 1561 0301 0651 1291 192308340475

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 0325 7097 5386 9785 5087 30010 66210 18410 6459 979
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 9044 3035 3675 8214 1575 6278 8398 5558 1267 400
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9919381 0629811 0191 5921 4731 5741 5721 322
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5102222111254716
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1333661 1091743318034853693540

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 5974 6559 08516 19820 66532 25734 10831 53710 0866 254
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 3953 5984 4785 4933 5185 9002 26613 1841 7313 092
Investiční dotace
Investiční dotace 8 5261 0574 60710 70517 14726 35731 84218 3538 3553 162

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13936411374371936855160747
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 13936411374371936855160747
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 41 20938 03536 33853 33482 17687 48568 03154 57560 47854 001
Běžné výdaje
Běžné výdaje 27 63527 39831 23834 70637 71628 86539 45138 97236 11442 669
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 57410 6375 09918 62744 46058 61928 58015 60224 36311 332

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.