MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hrušovany Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 98124 29130 54127 89128 07329 88043 67835 78339 91227 660
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 53110 34811 27312 72211 08213 36214 55315 31417 63611 290
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4976 9497 2777 09611 6898 64110 10212 69612 4775 484
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 654244 429321 0001 0812 4001 1025 1248 350
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3006 9697 5628 0414 3016 79616 6236 6724 6752 537

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hrušovan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5318 7959 6919 9569 34610 47212 01612 57514 3406 510
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4401 7631 9622 2132 0321 6991 9022 2472 3911 141
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4981 5461 4621 6711 3281 9332 2172 9182 564994
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7483 1333 6033 7613 6474 3225 0395 2525 1502 502
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6332 1692 4672 1252 1022 2002 1191 7383 8081 499
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 424253424257208210217173
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 170141145144196261530211210203

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4976 9497 2777 09611 6898 64110 10212 69612 4775 484
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 6542 6752 1301 9971111 7452 7043 9363 8501 386
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 0693 4153 8294 0526 2245 5304 7755 3666 2953 276
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 104333463861 081987459
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7648561 3151 0155 3511 3602 2372 3131 345362

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3006 9697 5628 0414 3016 79616 6236 6724 6752 537
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2506 9695 3962 4633 7081 10816 6236 6724 0702 537
Investiční dotace
Investiční dotace 4902 1665 5785935 688006050

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 654244 429321 0001 0812 4001 1025 1248 350
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 38204 150320811 72824 1248 350
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2722428001 0001 0006721 1001 0000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 39725 33025 49227 04025 73720 21133 89032 04933 43720 001
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 24215 59817 93118 99917 55917 25928 32921 52726 02217 349
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 1559 7327 5618 0418 1782 9525 56110 5227 4152 652

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.