V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hrušovany Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 57716 98124 29130 54127 89128 07329 88043 67835 78339 912
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5647 53110 34811 27312 72211 08213 36214 55315 31417 636
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 7926 4976 9497 2777 09611 6898 64110 10212 69612 477
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 143654244 429321 0001 0812 4001 1025 124
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 0792 3006 9697 5628 0414 3016 79616 6236 6724 675

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hrušovan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5647 5318 7959 6919 9569 34610 47212 01612 57514 340
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3231 4401 7631 9622 2132 0321 6991 9022 2472 391
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3471 4981 5461 4621 6711 3281 9332 2172 9182 564
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6742 7483 1333 6033 7613 6474 3225 0395 2525 150
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0011 6332 1692 4672 1252 1022 2002 1191 7383 808
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 50424253424257208210217
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 170170141145144196261530211210

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 7926 4976 9497 2777 09611 6898 64110 10212 69612 477
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4752 6542 6752 1301 9971111 7452 7043 9363 850
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 0113 0693 4153 8294 0526 2245 5304 7755 3666 295
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 18104333463861 081987
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2877648561 3151 0155 3511 3602 2372 3131 345

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 0792 3006 9697 5628 0414 3016 79616 6236 6724 675
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0542 2506 9695 3962 4633 7081 10816 6236 6724 070
Investiční dotace
Investiční dotace 3 0254902 1665 5785935 68800605

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 143654244 429321 0001 0812 4001 1025 124
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 038204 150320811 72824 124
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1432722428001 0001 0006721 1001 000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 03920 39725 33025 49227 04025 73720 21133 89032 04933 437
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 70414 24215 59817 93118 99917 55917 25928 32921 52726 022
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 3356 1559 7327 5618 0418 1782 9525 56110 5227 415

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.