MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hromnice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 71320 58625 23224 69825 77732 53733 82536 82138 21217 311
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 08917 70619 47422 00520 28722 40726 98630 59031 63015 299
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2761 6441 5811 8991 2415 3965 9215 1564 4841 631
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1448952 7124171828072204680132
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2043411 4653774 0674 6548468711 419249

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hromnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 69617 28319 06920 85919 76722 01025 97129 50730 94115 299
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 6024 0434 5595 2314 9194 0984 6915 6486 1842 949
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2913 5303 4413 9993 2434 7365 5607 4556 7422 615
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 2967 1558 4688 9998 89510 58412 61813 40613 5186 581
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6571 6491 7071 7181 6601 5621 7771 7472 9241 770
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3639353737361 1391 0611 1891 133
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8148678598761 013995185190384251

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2761 6441 5811 8991 2415 3965 9215 1564 4841 631
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5007888191 0421984 2704 6603 6082 914236
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 429359336492439533599786807302
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4456665552
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3434924223585985866577577581 090

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2043411 4653774 0674 6548468711 419249
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2043416653771 9711 569846871697249
Investiční dotace
Investiční dotace 0080002 0963 084007210

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1448952 7124171828072204680132
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1448952 7124171828072204580132
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000001000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 52815 24120 96220 53824 13727 54135 14942 55045 58914 219
Běžné výdaje
Běžné výdaje 15 47011 86916 05716 71314 26116 84222 96622 87824 59012 646
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 593 3724 9053 8259 87610 69912 18319 67220 9991 573

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.