V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hrobčice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 14224 90729 10431 85128 48232 69431 89269 15156 57935 783
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 08517 83420 32921 99523 60722 92824 99524 55227 29228 840
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0954 2211 6421 1741 9461 2701 7002 4654 4593 882
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2071372 999206266108459852 3271 827
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 7552 7164 1358 6612 3037 8864 35241 14922 5011 233

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hrobčic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 02217 83419 72821 99523 60722 54124 66924 17126 87127 465
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1613 9764 4365 0985 6995 3764 4534 2334 9665 408
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2023 7073 9113 8723 9923 5845 1825 0146 5785 869
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 0576 7737 9149 5219 8939 82611 58511 51411 84211 778
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 5323 2893 3473 3733 8913 5943 2513 2063 2834 129
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 12141414141715332320
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5975106117118143182170179262

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0954 2211 6421 1741 9461 2701 7002 4654 4593 882
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0181 1399257227896186488862 2601 776
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 836883427352256295284436491705
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 72 12032161325938161 320893
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2357925785769298764327387509

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 7552 7164 1358 6612 3037 8864 35241 14922 5011 233
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 1931 9093 8255 1182 2334 2572 5572 4652 1211 233
Investiční dotace
Investiční dotace 26 7158073103 544703 6291 79538 68420 3800

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2071372 999206266108459852 3271 827
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2071372 999206266108759852 2111 827
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000-3001160

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 59 67819 79222 10835 69424 29829 20750 56368 43866 39833 742
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 95314 45417 32022 50519 06521 24416 83015 02823 61028 602
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 41 7255 3384 78713 1895 2337 96433 73353 40942 7885 140

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.