V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hrobce Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 08810 16811 84115 81113 26514 21312 71522 97119 91921 676
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5708 3869 1599 70510 52710 13111 31113 14114 81815 524
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 519649671549736584750747607800
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00028102871191351030
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9991 1322 0115 2752 0023 2115358 9484 4855 322

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hrobců v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5708 3469 0979 60610 43210 05711 20913 02614 71015 447
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4371 6492 0172 2142 5542 4292 0182 3522 7753 029
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4361 6591 7341 6331 6911 5732 2832 6993 5653 203
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8653 0723 4544 0244 4284 3075 1046 1236 4176 425
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3961 4551 4271 2511 2581 2361 2361 2551 2402 178
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 25333016201918459600459
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 410478435469481493550139114152

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 519649671549736584750747607800
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 200267364851406756164665
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 131220132133130134118133130125
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2221101124186
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 187160173329465383575449387484

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9991 1322 0115 2752 0023 2115358 9484 4855 322
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9551 1321 4611 6828681 7585351 7665101 537
Investiční dotace
Investiční dotace 4505503 5931 1341 45407 1833 9743 786

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00028102871191351030
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00028100025100
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000287119110030

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 0256 97210 00213 58512 3969 1909 39732 89515 74312 522
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 1756 3586 2397 0778 2947 7157 7459 9129 3169 504
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8506153 7636 5084 1031 4751 65222 9836 4273 018

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.