V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hřivice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 99310 10810 71211 77031 22837 20417 43819 40219 21819 041
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3817 9098 7499 52510 2299 72710 98012 42413 96215 123
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0686484504364648241 4682 6372 2233 033
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 017122321967411 41769
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5431 5491 4431 80620 30226 6344 9234 3001 617815

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hřivic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3817 9098 6369 41210 1319 59010 86412 27213 69714 467
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4441 6911 9352 1742 4622 3141 9542 1782 5752 791
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4851 3971 6861 6501 9001 5422 2352 5773 3923 044
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9553 3053 4204 0604 2764 2285 0195 8556 1066 106
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9379511 0149899469529659789371 637
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 495753504544162601600755
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5105085274905035105288487135

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0686484504364648241 4682 6372 2233 033
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 20625210310180693281 0101 4761 837
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 303199212207214206158201218253
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11110000111470
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5581961341281715499821 425418472

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5431 5491 4431 80620 30226 6344 9234 3001 617815
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3551 5491 0931 8061 2051 8491 0891 034701815
Investiční dotace
Investiční dotace 1890350019 09624 7853 8343 2669160

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 017122321967411 41769
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 017122321967411 41769
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 2479 0098 5928 17035 44544 75923 93218 99214 55621 219
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 5637 5437 0537 9607 4517 9379 26710 97912 25412 839
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6841 4661 53921027 99436 82114 6658 0142 3028 380

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.