V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hřensko Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 18 03417 16520 88523 73124 62026 68819 11527 49116 06317 658
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 9048 8317 1056 4198 2809 2657 7897 1677 2957 604
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9017279437951 1851 1621 1236 0822 0581 104
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 987673420927620953339263147
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 2427 54012 80316 30814 87916 0519 67114 2046 4478 805

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hřenska v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 7975 8955 4595 0195 5057 1755 7256 2177 0157 604
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8961 0751 1311 2661 5061 3991 1061 2161 4321 493
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8199229489181 0728761 2211 3831 8221 573
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6291 6901 9212 2612 4112 4022 7343 1453 2813 164
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 319351360307347328327326319569
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5163286134130718299114728
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 831 794813132392 100256494777

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9017279437951 1851 1621 1236 0822 0581 104
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 942719395418222021719826
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 422390443488450557577578495407
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 231400000001
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2491764812686804243265 2871 365670

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 2427 54012 80316 30814 87916 0519 67114 2046 4478 805
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8 2426 62011 20010 41112 86515 1167 85111 5946 0688 336
Investiční dotace
Investiční dotace 09201 6035 8972 0159351 8202 609379469

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 987673420927620953339263147
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 9876734209102095333933147
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00002660002300

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 87415 75228 23711 99227 86930 62719 59727 98122 84918 206
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 69612 21114 64211 42721 56923 11918 42720 53921 75317 708
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1773 54113 5945656 3007 5071 1707 4421 097499

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.