V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hradešín Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 1507 15432 01912 93410 3799 95512 36812 06713 52317 963
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3454 8755 6886 7457 4257 7718 7859 99011 56911 935
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6353103586411 1371 2391 4591 5511 7931 997
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 941 0062 0174 070446135179026
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7596423 9551 4781 3718092 1085171614 005

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hradešína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3454 8755 6886 7457 4257 7718 7459 94611 42811 771
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0011 2151 3721 6371 9052 1291 5501 8032 1622 361
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9451 1171 2081 2501 4761 2501 8062 1562 8672 597
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7411 8412 4423 0683 3223 1484 0384 8895 1585 206
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 254241268281269257263294289519
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 341334311219388476672851965
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 370328355396435600612132102123

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6353103586411 1371 2391 4591 5511 7931 997
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 32398783308179201 1401 1771 2941 392
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 218154172173220184167203238246
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0001111000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 945810813799134151170260358

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7596423 9551 4781 3718092 1085171614 005
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7521991127121809251186161176
Investiční dotace
Investiční dotace 074523 8641 3511 25101 85633103 829

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 941 0062 0174 070446135179026
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 941 00602 829018179026
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 002 0171 2414461170000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 3064 58130 72817 8689 7927 69910 00110 45012 71418 983
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 5393 9233 5795 1546 9935 9747 3599 37510 24710 939
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 76665827 14912 7142 7991 7252 6421 0752 4678 044

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.