V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hradešice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 0039 49820 64710 76011 7699 75212 58213 38416 22218 532
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4415 4756 3247 2497 4677 0187 7169 32810 23110 752
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2052 1454 2301 8852 4951 4282 3782 6953 5194 572
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2187170158481455452144
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3541 6929 9221 4691 7601 2911 9331 3092 4583 204

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hradešic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2635 2786 0726 5097 2196 7987 4908 8329 90310 188
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2501 2441 4251 5811 8401 7021 3961 6191 9102 027
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0861 1411 2561 1901 4081 1261 6161 9282 5242 219
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1602 1162 5432 9343 1673 0923 6144 3714 5464 457
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4995115735285135455185495571 040
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13141414141515305302349
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 254252261261277318330626496

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2052 1454 2301 8852 4951 4282 3782 6953 5194 572
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2862233254374743526338221 022995
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7281 0191 0901 0291 0681 0681 0911 0481 2191 345
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 177625041754603687211 2661 819
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 142782 8162407828710412413

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3541 6929 9221 4691 7601 2911 9331 3092 4583 204
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7317173411 1014931 2916321 309623469
Investiční dotace
Investiční dotace 1 6239759 5813681 26701 30101 8352 734

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2187170158481455452144
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2187170158481455452144
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 5058 52423 46013 6979 8298 76910 88510 88614 90412 637
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 1036 0985 28410 2706 5978 2426 1339 36810 8999 912
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 4022 42618 1763 4273 2315274 7521 5184 0052 725

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.