V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Hrádek nad Nisou Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 167 764249 747172 670186 522232 797235 026260 389254 333523 142444 315
Daňové příjmy
Daňové příjmy 96 209125 727119 619129 145136 628128 593141 462179 365196 305205 250
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 63618 02618 69123 19123 33625 93125 47329 31532 71433 406
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 95481 3397 9362 5507 92410 08334 79411 8647 67325 900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 46 96624 65426 42531 63664 90870 41858 66033 789286 450179 759

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hrádku nad Nisou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 92 437104 027115 907125 623133 281124 618137 087166 529190 593199 189
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 18 99922 35425 64029 32333 39731 40225 79729 34235 20438 067
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 18 84423 78221 85621 50224 71520 05128 81033 55844 77740 007
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 36 96436 60444 30352 89455 63054 99164 42576 19180 54380 284
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 7105 8615 5205 5815 7875 8225 7467 5397 70125 128
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 2821 4451 1801 3921 2541 5681 4857 3197 4328 088
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 10 63913 98217 40714 93112 49910 78410 82412 57914 9367 616

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 63618 02618 69123 19123 33625 93125 47329 31532 71433 406
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 8492 3781 9902 6422 9312 0963 0242 5962 4473 800
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 11 27711 15711 11912 02612 18412 18011 42214 48915 76917 391
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2915163554021 1156184 4884 1854 580
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 4814 4765 5668 1687 81910 54110 4097 74110 3127 635

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 46 96624 65426 42531 63664 90870 41858 66033 789286 450179 759
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 16 25612 84814 65817 11816 27228 70519 34914 06922 08817 928
Investiční dotace
Investiční dotace 30 71011 80611 76714 51848 63641 71339 31019 720264 363161 831

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 95481 3397 9362 5507 92410 08334 79411 8647 67325 900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 80280 8096 9502 2577 8248 96334 79410 5285 22817 316
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 1515309862931001 12001 3352 4468 583

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 168 774159 425170 201190 803295 268194 963208 869287 587583 984399 066
Běžné výdaje
Běžné výdaje 96 740116 047101 256114 023131 185117 800127 578147 663155 244157 774
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 72 03343 37768 94576 780164 08377 16381 291139 924428 740241 292

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.