V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Hrádek Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 42 93044 25348 65156 44055 88055 40057 78665 21377 45378 499
Daňové příjmy
Daňové příjmy 32 90935 27039 06442 83744 36142 65047 20453 00661 55762 125
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 1397 1607 6536 2676 3457 1646 80410 07011 01011 252
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7112500300000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8741 8121 9097 3365 1755 5553 7782 1374 8855 121

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hrádku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 32 20234 43038 10541 98043 57341 81846 34852 12959 20660 515
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 2178 2559 22310 45311 59910 7828 7659 67711 55412 330
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 6067 1737 6947 4888 4606 8619 80011 11914 76413 156
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 13 68313 58415 59218 43019 04918 81621 91925 28326 56326 405
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 8413 5973 7093 6872 4983 5313 8143 7463 8945 758
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3053443663783801821601 9392 0472 245
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 5511 4761 5211 5441 5871 6461 889364384621

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 1397 1607 6536 2676 3457 1646 80410 07011 01011 252
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1182 0211 9791 8791 9422 0102 1683 3584 7255 197
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 5464 2864 7443 7963 7663 9413 9044 5125 0955 370
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 103345812453861674165
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4658519265885791 0906791 338517520

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8741 8121 9097 3365 1755 5553 7782 1374 8855 121
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 8431 3121 9092 4433 1154 7892 6451 3373 3691 191
Investiční dotace
Investiční dotace 1 03150004 8922 0607661 1338001 5163 930

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7112500300000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7112500300000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 37 50035 17740 01844 40048 97452 74164 78855 10989 807101 348
Běžné výdaje
Běžné výdaje 27 48128 00329 50134 73536 49441 00740 46844 08749 93051 826
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 0197 17410 5179 66512 48011 73424 32011 02239 87749 521

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.