MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hrádek Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 85225 68731 80233 84342 50438 02736 48240 72543 64419 375
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 58819 95822 06623 85022 27924 53428 14131 60332 01615 988
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0814 0283 8774 9105 1763 9553 8874 9475 4892 392
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 157252 086127701552 04743700
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0271 6763 7734 95714 9799 3822 4074 1326 069995

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hrádku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 13619 54221 59023 13721 83924 05327 62530 81231 42915 305
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 3774 7435 3525 9715 6164 5995 1456 0236 5053 103
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 9864 0853 9774 5103 6625 2386 0067 8477 0142 720
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 4178 2919 78910 15410 04311 71513 64814 13214 0746 845
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3461 4191 4321 4341 4591 4161 5891 5742 4871 456
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 80819210089831 0441 0271 042971
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9309249499689701 003194209307208

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0814 0283 8774 9105 1763 9553 8874 9475 4892 392
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0122 3862 3692 3912 4522 5522 5843 1453 7561 145
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9421 3931 2361 3768718968761 4361 2061 004
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10999100221239443
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 181511711 1421 851506425364433199

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0271 6763 7734 95714 9799 3822 4074 1326 069995
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3271 3761 1451 1879 3034 3821 9573 2262 733995
Investiční dotace
Investiční dotace 7003002 6293 7705 6765 0004509053 3360

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 157252 086127701552 04743700
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1572594127701552 04743700
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001 9920000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 39120 48827 66334 87434 06543 65525 46733 32845 09221 772
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 27815 67718 10919 51325 71922 49922 66031 10627 92113 480
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 1134 8119 55415 3618 34621 1562 8062 22217 1728 292

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.