V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hrabišín Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 43514 29617 82125 98328 15736 29019 64020 69325 52625 448
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 11010 91312 29314 15415 10615 54915 88517 66720 12420 726
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1312 2363 2403 1513 0282 2292 2262 6783 7893 336
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2880641374 8753 240430133267
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1661 0662 2248 5415 14715 2731 0983351 6101 118

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hrabišína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 52410 51711 88113 54614 59513 77415 07617 34719 74320 158
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9952 3802 9473 4363 8543 6092 9283 3003 9344 257
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1862 5122 6172 6242 9822 4053 4003 9285 2194 668
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 3354 6015 2996 4486 7146 5997 6078 9239 3909 367
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5306156236396316346806566441 116
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 36363336355544396419532
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 441374363363380471418143136218

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1312 2363 2403 1513 0282 2292 2262 6783 7893 336
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0442 1483 1392 8252 3352 0992 0912 0243 3702 586
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6986808869788289115150
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21112233233518
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1522023862350505627182

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1661 0662 2248 5415 14715 2731 0983351 6101 118
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4654156885931 48912 4511 0983351 6101 118
Investiční dotace
Investiční dotace 3 7016511 5367 9483 6582 8220000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2880641374 8753 240430133267
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2880641374 8753 240430133267
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 35512 29619 99521 14830 21633 02417 92913 82421 80825 924
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 08510 2779 98513 41013 38924 79616 01612 56417 65417 273
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 2702 01910 0107 73816 8268 2281 9141 2594 1548 651

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.