MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hovězí Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 41 11041 05749 92951 88449 77550 27864 38169 35972 76936 358
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 72931 39934 74337 99635 36439 06945 41451 82752 34526 010
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 8887 2147 2087 3276 5258 46112 68011 33811 5215 231
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 427811310410376153184 34388
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 4512 3657 8656 4577 7822 6736 1336 1764 5605 029

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hovězí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 99330 78934 31137 53234 91238 65744 78150 97551 60024 852
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 9327 6638 7419 9399 2897 5978 53110 18710 9665 228
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 6146 7256 5817 6006 1218 73710 07013 37611 8904 611
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 82513 63916 19217 10616 79619 54222 87624 06623 86811 603
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0431 2121 3131 4091 2901 2471 2701 2612 0411 508
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2222042082151391751 6891 7101 7151 544
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 3561 3461 2751 2631 2761 3593453751 121358

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 8887 2147 2087 3276 5258 46112 68011 33811 5215 231
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 3064 4024 4314 4722 9434 6868 9187 3047 0593 624
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7591 8802 0342 1172 2432 3102 4592 3982 4781 269
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12701011350395154
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6979337427381 3381 4651 2691 6361 588183

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 4512 3657 8656 4577 7822 6736 1336 1764 5605 029
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4782 3652 3563 8347 6812 6735 7962 7964 4411 518
Investiční dotace
Investiční dotace 2 97305 5092 62410103373 3811193 511

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 427811310410376153184 34388
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 427811310410376153184 34388
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 46 64635 90343 22656 42337 95455 77969 72363 44561 12240 441
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 42623 45623 69627 24529 89132 14734 36340 11347 81423 689
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 24 22012 44719 53029 1788 06423 63235 36023 33113 30816 752

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.