MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Hoštka Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 44132 23039 29741 39843 49941 28945 60551 38457 82427 423
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 00023 70327 04728 66626 97129 94535 12240 16740 82919 500
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 4375 7486 4416 2976 2697 2496 5667 4517 9784 048
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6779431 4032 7252 8988041 154106238602
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3271 8374 4073 7107 3623 2922 7633 6618 7793 273

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hoštky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 67823 40026 35728 33326 71329 94534 90639 89240 75719 335
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 0585 7446 6717 4997 0855 8196 6347 7918 3623 985
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 9685 0245 0225 7254 6686 6967 82510 2409 1043 530
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 10510 19312 34512 88812 79714 97417 76418 44218 2758 885
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9282 0322 0102 0041 8732 0731 9911 9583 4171 481
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7710174631131624371 1841 2021 185
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 541307234154177222255276397270

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 4375 7486 4416 2976 2697 2496 5667 4517 9784 048
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8271 7342 5362 4602 4453 0131 6912 3482 2221 445
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 3203 1763 2823 2163 0133 6363 4613 5194 4872 211
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 20251923827813448115350
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2698116035997295211 2801 1031 116343

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3271 8374 4073 7107 3623 2922 7633 6618 7793 273
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0961 8372 4802 6103 3762 6301 7773 4171 293569
Investiční dotace
Investiční dotace 23101 9271 1003 9856629872447 4852 704

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6779431 4032 7252 8988041 154106238602
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6779431 4032 7252 8988041 154106238602
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 32 43436 27837 79040 22739 48136 69242 01368 43144 27923 779
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 65828 23626 89230 76628 52529 79835 75540 13931 24120 239
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 7768 04210 8989 46210 9566 8946 25828 29213 0383 540

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.