V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hošťka Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 48910 90511 18113 30013 22615 09217 75619 99725 80623 651
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8287 4638 0889 0229 6969 09810 34211 39613 30612 751
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9912 2261 6761 7132 8782 6205 5648 12310 51710 332
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 95330011210186685100
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5751 1841 4172 5656423 1641 8324121 898467

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hošťky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2416 9147 5708 5789 2858 4779 73511 23413 05512 617
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4131 6251 8232 1182 3782 1661 8512 1282 5692 644
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3961 5571 6271 6331 8581 4572 1672 5503 4262 913
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6832 8733 3014 0124 1824 0044 8405 7876 1595 866
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5376415925836306186104637481 008
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 111315141214232216659
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2012052102182252192448488126

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9912 2261 6761 7132 8782 6205 5648 12310 51710 332
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 102157801602 0052 3605 0947 66710 0519 757
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 1512 0221 4401 460711208339398367369
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 101111104687
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7374615692161511315753119

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5751 1841 4172 5656423 1641 8324121 898467
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4411 1841 4172 3771841 4841 832412898467
Investiční dotace
Investiční dotace 134001894581 680001 0000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 95330011210186685100
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 95330011208186685100
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000020000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 08711 9269 01214 06410 58916 05314 49415 32322 54122 687
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 14610 9578 81513 2279 61611 64913 77214 82119 50017 234
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9419691978379734 4037225023 0415 453

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.