MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Hostivice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 139 206135 010159 511181 829168 057190 441231 620264 342294 383160 736
Daňové příjmy
Daňové příjmy 101 919112 072125 727138 089133 430150 564188 011204 413232 675119 802
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 5029 88514 1449 2846 69111 14625 73332 02841 92616 279
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14 6561 0635629882 558483914258500
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 12911 99019 07833 46725 37728 24916 96327 87618 93224 655

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hostivice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 100 480111 492125 215137 326132 468149 512186 766200 388228 869115 504
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 26 84527 03231 17135 97134 67428 78132 44339 27942 42620 279
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 21 97822 78322 64626 33022 00132 04337 17650 21844 65817 318
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 37 69846 15455 68159 25060 23471 62484 42890 26189 64743 582
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6 3846 8046 9327 8867 7077 77523 6408 61438 74223 667
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2 5193 1382 6152 1601 7421 8907 88010 70911 4319 124
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 0565 5816 1715 7296 1107 3991 1991 3071 9651 532

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 5029 88514 1449 2846 69111 14625 73332 02841 92616 279
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9965718591 6051 0832 3031 2251 5462 647962
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 6772 7923 0123 0602 4905 26411 65411 29612 5835 266
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11131811304685 7565 9844 9862 072
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 8176 50910 2564 6083 0883 1117 09713 20321 7097 979

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 12911 99019 07833 46725 37728 24916 96327 87618 93224 655
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9 44310 96212 75613 03925 37720 79516 14623 56916 11310 828
Investiční dotace
Investiční dotace 3 6861 0276 32220 42907 4538164 3062 81913 827

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14 6561 0635629882 558483914258500
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 14 6561 0635629882 558483914255500
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000003000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 120 698109 478145 616137 979138 582170 816215 164270 753246 280156 685
Běžné výdaje
Běžné výdaje 89 59194 969118 83497 829112 039121 704142 346168 566180 503106 790
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 31 10714 50926 78240 15026 54349 11272 819102 18765 77749 894

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.