V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hospříz Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 2928 2738 3639 68812 1539 76021 19615 48412 96312 596
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8135 2715 6836 2376 7136 5216 9948 1219 4619 842
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4911 1972 0852 5241 9771 7592 3782 5072 8992 325
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1911 2511082 0993827469
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7965545859201 3641 47711 8164 854529360

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hospříze v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 7335 0535 3916 0866 5766 1996 9037 9649 3559 304
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0291 1691 2941 4941 7121 5921 3061 4861 8371 907
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0101 1261 1301 1251 3101 0531 5081 7642 4312 086
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0092 0662 2932 7662 9482 8893 3734 0044 3654 198
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 448462441456432420446448465780
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 45141114141313203195242
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 192216222229160232258586291

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4911 1972 0852 5241 9771 7592 3782 5072 8992 325
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1148251 6961 6031 3121 0351 5601 513890963
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 302274285570568554610792941982
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0110110000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7697103351971692092021 068380

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7965545859201 3641 47711 8164 854529360
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1712471128825161 477663244305257
Investiční dotace
Investiční dotace 1 62530847338847011 1534 610224103

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1911 2511082 0993827469
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1911 2511082 0993827469
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 4387 8889 4459 05710 4179 23920 79717 3389 42211 125
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 3216 2565 9197 5538 4458 1538 0969 5997 8988 621
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 1161 6323 5271 5041 9721 08612 7027 7391 5242 504

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.