V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Horšovský Týn Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 112 182149 917128 367144 127159 346154 067167 972197 262206 534207 842
Daňové příjmy
Daňové příjmy 84 26193 62598 46597 588106 55399 257106 465117 766138 764143 240
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 11 75014 54610 45620 82616 32517 92418 67917 92731 75328 458
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 80623 8171 8074 1355 7971 7358 6642 7301 9686 173
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 36517 92917 63821 57730 67135 15034 16458 83934 04829 970

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horšovského Týna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 80 03791 37192 81594 996102 49895 387100 803111 982132 965139 215
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 14 26716 62218 17520 67523 40522 00317 83719 64124 13426 399
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 79414 43215 04614 79116 90013 71919 54622 24130 49827 524
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 24 94326 63030 48236 38838 04537 62443 72250 56254 76555 198
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 9485 8156 3476 5307 3777 0136 7456 9817 38512 810
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4 4014 6604 5263 9783 8042 6692 9225 9706 3168 567
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 17 68523 21118 24012 63412 96712 35910 0296 5879 8688 718

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 11 75014 54610 45620 82616 32517 92418 67917 92731 75328 458
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 3242 3552 8322 6023 0033 2153 1053 8053 5623 643
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 9199 9393 88515 83510 50112 03113 23212 13114 91214 449
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 89700396514313676301290258
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4171 5523 7002 3252 6792 5432 2671 69012 98910 108

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 36517 92917 63821 57730 67135 15034 16458 83934 04829 970
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 14 36514 95016 92721 51722 32630 13126 38125 99226 15026 110
Investiční dotace
Investiční dotace 2 1962 979711608 3455 0197 78332 8477 8983 860

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 80623 8171 8074 1355 7971 7358 6642 7301 9686 173
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 80623 8171 8074 0855 7971 5358 6342 5701 9116 148
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000500200301605825

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 130 79185 755140 458190 879121 587163 219182 169250 509227 767211 102
Běžné výdaje
Běžné výdaje 79 14375 04793 829100 731106 135108 184121 417145 042146 519163 209
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 51 64910 70846 63090 14715 45255 03560 751105 46781 24847 893

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.