MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horoměřice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 113 967103 50079 82791 82590 209103 949153 256156 077158 94083 929
Daňové příjmy
Daňové příjmy 48 88354 34761 39067 10365 95077 09988 958115 217116 94964 976
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 4999 79012 29715 17415 19116 60721 13427 92931 93917 839
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 6277 5113 0375 6151 3853 6139 7576 2402 202117
Přijaté transfery
Přijaté transfery 45 95831 8523 1023 9327 6836 63033 4076 6907 851997

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horoměřic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 47 04651 29358 90765 53864 91975 80187 124113 157113 14160 275
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 11 79712 19314 47817 03516 65314 48916 22721 27324 00711 464
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 10 13610 67310 87012 88311 00916 62219 04827 96126 10110 129
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 18 54421 60426 69629 08830 10837 11043 29150 01352 23425 491
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 9052 9603 0493 2073 3343 2523 6153 8797 0745 318
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4463773964324285624 3309 3132 5867 095
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 2183 4853 4182 8933 3873 7666137181 138778

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 4999 79012 29715 17415 19116 60721 13427 92931 93917 839
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2771 7751 9121 8962 3702 3504 0353 9873 1802 483
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 10 9537 7509 0849 2999 42113 19114 09716 11417 9209 311
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10142189772 1937 2488 4783 586
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2682641 3003 9383 2129898095802 3612 460

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 45 95831 8523 1023 9327 6836 63033 4076 6907 851997
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3251 9342 6933 9327 6836 1305 8186 6902 801997
Investiční dotace
Investiční dotace 44 63329 9184090050027 58905 0500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 6277 5113 0375 6151 3853 6139 7576 2402 202117
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2023 62604568580104103202117
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 5 4253 8863 0375 1601 3003 5339 6546 1382 0000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 86 308131 43765 21149 78753 37694 274100 521118 404117 65260 545
Běžné výdaje
Běžné výdaje 33 53647 15247 83246 10150 00358 75068 490107 51695 84149 732
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 52 77284 28517 3793 6863 37335 52432 03110 88821 81110 813

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.