V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horoměřice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 70 410113 967103 50079 82791 82590 209103 949153 256156 077158 940
Daňové příjmy
Daňové příjmy 38 41448 88354 34761 39067 10365 95077 09988 958115 217116 949
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 50112 4999 79012 29715 17415 19116 60721 13427 92931 939
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 1876 6277 5113 0375 6151 3853 6139 7576 2402 202
Přijaté transfery
Přijaté transfery 22 30945 95831 8523 1023 9327 6836 63033 4076 6907 851

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horoměřic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 41 40947 04651 29358 90765 53864 91975 80187 124113 157113 141
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 87011 79712 19314 47817 03516 65314 48916 22721 27324 007
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 68510 13610 67310 87012 88311 00916 62219 04827 96126 101
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 72618 54421 60426 69629 08830 10837 11043 29150 01352 234
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 9092 9052 9603 0493 2073 3343 2523 6153 8797 074
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3814463773964324285624 3309 3132 586
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 8383 2183 4853 4182 8933 3873 7666137181 138

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 50112 4999 79012 29715 17415 19116 60721 13427 92931 939
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 3681 2771 7751 9121 8962 3702 3504 0353 9873 180
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 98410 9537 7509 0849 2999 42113 19114 09716 11417 920
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 010142189772 1937 2488 478
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1482682641 3003 9383 2129898095802 361

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 22 30945 95831 8523 1023 9327 6836 63033 4076 6907 851
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2631 3251 9342 6933 9327 6836 1305 8186 6902 801
Investiční dotace
Investiční dotace 25 73444 63329 9184090050027 58905 050

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 1876 6277 5113 0375 6151 3853 6139 7576 2402 202
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8061 2023 62604568580104103202
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 3815 4253 8863 0375 1601 3003 5339 6546 1382 000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 77 91186 308131 43765 21149 78753 37694 274100 521118 404117 652
Běžné výdaje
Běžné výdaje 28 37233 53647 15247 83246 10150 00358 75068 490107 51695 841
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 49 54052 77284 28517 3793 6863 37335 52432 03110 88821 811

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.