V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Vltavice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 79011 6769 71511 91616 47514 88021 93525 90625 09916 223
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 1577 4087 2488 0578 6387 9749 67011 49312 06212 236
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4121 5661 4381 7351 6872 5912 6704 0753 2013 288
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 34961 3002 7041 2715 2871822664
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 2211 3531 0238243 4463 0444 30810 1559 570696

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Vltavice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 9847 2867 1757 9458 5017 7369 34710 33611 76312 116
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5231 9221 6191 8602 1271 9711 6251 7592 1462 387
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3341 4451 4241 4081 6321 3051 8752 0812 8392 615
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6502 6542 8943 4623 6743 5834 1944 7385 1005 237
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7167347628206344901 1701 1701 0831 280
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 174101144179198115130514466476
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 58743033121623627135474129121

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4121 5661 4381 7351 6872 5912 6704 0753 2013 288
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9241 1301 0891 4461 4302 3012 1032 8222 5762 197
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 23720120616715482110235240182
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000010111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2502361421211032084561 017385908

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 2211 3531 0238243 4463 0444 30810 1559 570696
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0401 2429516111 2121 6841 7364 8859 548476
Investiční dotace
Investiční dotace 8 182111722132 2341 3602 5725 27023220

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 34961 3002 7041 2715 2871822664
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01 34961 3002 7041 2715 0251821024
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000026201640

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 79412 3609 33310 32014 24915 13016 77026 53626 56815 444
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 0558 8068 3709 01611 7018 72612 37217 58925 51014 536
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 7393 5549631 3052 5486 4044 3988 9471 058908

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.