V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Újezd Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 1326 0538 1828 21619 2849 9999 55910 83313 99320 848
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8075 1465 7516 1686 6086 4167 0927 9339 0699 696
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3874286404481 0781 1291 7941 8231 8001 862
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12512527478370119109202
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 9264271 7891 54810 8512 3706039573 0159 088

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horního Újezdu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 7425 0765 6756 0606 5176 1416 9307 7728 8559 562
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9101 0421 2951 4211 5741 4791 2401 3841 6381 840
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9901 1201 1491 0831 2229901 4451 6482 1752 024
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9592 0522 3282 6712 7512 7163 2303 7473 9164 051
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6145936255986416156466056711 127
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9119991011319365411
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2592602692793213323596889110

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3874286404481 0781 1291 7941 8231 8001 862
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 59121118985314544251 131648591
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 204188211222435511543544567611
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0111121010653
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 124119311126111163826147479607

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 9264271 7891 54810 8512 3706039573 0159 088
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7894271 6791 5484601 262463813407444
Investiční dotace
Investiční dotace 3 1360110010 3911 1081401442 6098 645

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12512527478370119109202
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1251246747837011934202
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00060000750

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 2225 8107 86519 73513 3838 2466 8347 36513 42724 320
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 9234 3556 3805 9445 3946 0406 2996 1557 6377 516
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 2981 4551 48513 7917 9892 2065351 2105 79016 804

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.