MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Řasnice Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 5767 48811 5948 6728 1329 92110 46610 72310 7357 439
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1434 4874 5245 1754 8205 6376 3597 1567 4533 925
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7101 3511 8931 4221 8132 3743 1442 0202 3011 190
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 19242943542082470000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7031 6264 8831 7201 2911 6639621 5479812 324

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Řasnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1434 4874 2844 8544 7035 3416 1036 8567 2803 558
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8239311 0271 1691 1179341 0651 2651 356646
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8648237809037471 0901 2731 6841 493579
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4661 6681 9212 0322 0472 4362 8903 0312 9971 457
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8008563775695435665916091 017590
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1410981413183159273128
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 176200171174235303100108143159

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7101 3511 8931 4221 8132 3743 1442 0202 3011 190
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 225227289255250268311334397425
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9729421 3451 0911 3791 3991 4151 4431 665717
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2812717100000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 485181231591837061 41824223849

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7031 6264 8831 7201 2911 6639621 5479812 324
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5201 2881 0919701 2911 3809621 028981188
Investiční dotace
Investiční dotace 1 1833383 7927500283051902 136

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 19242943542082470000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1924282371591590000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0026611749880000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 7878 22812 9188 1307 4117 7238 67515 39112 0876 320
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 2456 0576 3866 9657 0727 3358 3559 2877 1185 508
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5422 1726 5321 1653393893206 1044 969812

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.