V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Radechová Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 3596 2346 81710 2377 6298 06211 27414 26511 10714 129
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8425 1975 8006 2716 8766 5537 3029 08710 15410 080
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 359810526375491445990365545538
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 653019529266401309
Přijaté transfery
Přijaté transfery 932234913 5712091 0552 9574 1742783 501

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Radechové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8285 1725 7656 2296 8646 5357 2888 99710 05310 050
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2051 3481 4731 6191 8591 7721 4551 7031 9872 130
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1011 2631 3111 2351 4411 1841 6952 0362 6412 336
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2082 2482 6593 0453 2423 2443 7904 6144 7594 691
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 274272271276259266268278286478
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 20171718192124295313309
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 202435354448577168105

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 359810526375491445990365545538
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 18831536120329724078745152123
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 81828171838485858585
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21215141414141345
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 88412838797106104221296286

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 932234913 5712091 0552 9574 1742783 501
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 931444911892098672 957374278283
Investiční dotace
Investiční dotace 07903 382018803 80003 219

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 653019529266401309
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 65301952926390509
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000250800

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 5754 4995 19510 3056 6347 06510 32614 9428 94115 182
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 0173 7714 8894 4875 4725 9689 8356 9826 9686 584
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 5587293065 8181 1621 0974917 9601 9748 598

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.