V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Pěna Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 36 98618 23212 19312 47812 78412 61315 55318 17320 01722 191
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 9227 8648 7289 69610 0489 35410 54911 88313 86114 024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9731 7572 7132 1911 9532 0572 7194 6355 1272 994
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 38408539146120296028
Přijaté transfery
Přijaté transfery 29 0548 5726675527691 1412 2661 3591 0295 145

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Pěny v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8937 7488 5219 40510 0489 25210 42511 74413 32413 660
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3371 6381 9852 6812 5242 3301 8872 1162 5372 725
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4931 6921 7511 6951 9411 5452 1842 5053 3462 965
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9823 1013 5483 7324 3704 2424 8855 6916 0185 954
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6869148228287966799958538451 340
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 57656861585553498492546
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3393373474083584004228186131

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9731 7572 7132 1911 9532 0572 7194 6355 1272 994
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3561 0141 9871 5211 2711 2471 8073 7283 9761 795
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 502528529492516538664759855865
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 16431533101300
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 98172182174164270247135296334

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 29 0548 5726675527691 1412 2661 3591 0295 145
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3414496675527691 1411 687883722653
Investiční dotace
Investiční dotace 28 7138 12300005794763064 493

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 38408539146120296028
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3840853914612031028
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000026600

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 39 85332 01511 6819 61111 32012 05911 98814 48115 25829 629
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 7585 6798 6419 00810 1428 46510 39211 55911 87118 706
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 35 09526 3353 0406031 1773 5941 5962 9223 38710 923

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.