V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Lukavice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 47411 8837 0736 6127 5818 62510 45714 88117 01412 616
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3984 8256 4955 7416 4846 4067 6128 92810 69210 811
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 475273062804647361 241435479837
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 86 238135147376232160
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0212931375766261 4469815 4965 837968

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Lukavice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3984 8255 2055 6686 4316 3277 3948 57810 60410 454
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9431 1121 2221 3111 6321 5841 3231 4631 9102 012
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9301 0561 0111 1811 2511 0551 4571 7302 5272 178
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7461 8952 2022 4212 7372 7963 4143 9334 5214 382
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5275355065145025645585875841 010
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1313209142426314364308
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 238214245233294304616551698564

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 475273062804647361 241435479837
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 01845219092431151180397
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 27203138154154480719171178182
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 001010000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2014115411411916591113121258

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0212931375766261 4469815 4965 837968
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3211431371761821 005544496219372
Investiční dotace
Investiční dotace 70015004004444414375 0005 618597

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 86 238135147376232160
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 86 23817147376232160
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001180000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 0944 7694 4144 4603 9594 5725 5066 61820 8977 593
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 4003 6834 0303 4323 1813 6284 0604 3983 4395 101
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 6951 0863851 0287789451 4462 22017 4582 491

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.