V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Krupá Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 3779 7429 30214 09710 57920 63413 82113 91519 48516 345
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2507 4927 3567 9769 1178 3359 38511 67413 23113 719
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7246997257961 1871 6798871 1473 0371 938
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 0171 051253 207181502 57417256131
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3855011 1972 11825710 4709759213 162557

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Krupé v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 1326 6867 1327 9078 5698 1789 29211 13713 03313 318
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5021 7541 7501 9752 2162 1211 7942 1052 5832 767
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2951 4851 5361 4941 7041 4112 0732 4973 4213 022
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6262 7223 1123 6783 8373 8644 6315 6586 1446 069
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 508518521529564534535537544963
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 15151313121012249240366
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 18519220021723623824691100131

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7246997257961 1871 6798871 1473 0371 938
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5024364944999628846049451 690533
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 192198183202208222153125218215
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21011000909864
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 296547951757313077219325

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3855011 1972 11825710 4709759213 162557
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2472912814341621 256975338793407
Investiční dotace
Investiční dotace 1 1392109161 684959 21405842 368150

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 0171 051253 207181502 57417256131
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 0171 051253 207181502 57417256131
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 46012 91310 80210 04810 59917 6337 49912 76011 04712 949
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 4114 8004 4195 4624 7665 1646 0476 6589 2607 538
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 0498 1136 3834 5865 83312 4691 4526 1021 7885 411

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.