V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Habartice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 4797 7957 0978 86013 67212 0429 86211 85213 89612 986
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3094 6175 1695 6096 2366 2367 2407 6258 9449 466
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8371 0559531 3021 4201 5011 8603 0543 8871 752
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3420195611 2802 808137190869
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9912 1249561 3884 7351 4977491 167875899

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horních Habartic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3064 6175 1435 5796 0235 8226 4817 5308 6589 067
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9651 1371 2221 3881 5761 5321 2931 4331 7251 916
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9531 0611 0971 0631 2251 0251 4801 7082 2892 109
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 8931 9142 2112 6172 7562 8063 2903 8804 1164 224
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 353349411356314402346370354592
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2223141417182384115128
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1191331881411363949556197

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8371 0559531 3021 4201 5011 8603 0543 8871 752
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6208406981 0211 0451 2591 7032 7223 5841 426
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6855801121117154124149116
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 148159176170265171103208154210

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9912 1249561 3884 7351 4977491 167875899
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1111 6749561 3406291 497749888875899
Investiční dotace
Investiční dotace 8804500484 1060027900

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3420195611 2802 808137190869
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3420195611 2802 808137190869
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 4528 3828 4078 40013 63211 14110 55611 35014 33312 096
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 2257 2875 8797 5727 8838 8019 31910 76510 78910 940
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 2271 0952 5288285 7492 3391 2375853 5441 156

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.