V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Horní Cerekev Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 31 55038 13840 66040 16348 69859 48262 00276 22475 68964 333
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 81625 17228 23029 73431 90832 54935 91142 71850 09447 564
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 0907 1698 6217 1839 83811 25119 71525 32218 93610 767
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 154 4548402388072031 2392 626019
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6291 3442 9693 0086 14515 4785 1375 5586 6595 982

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Cerekve v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 46823 45225 45527 92430 23028 82232 09636 59543 36443 883
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 8855 5426 0976 9357 7517 3736 1066 7878 5199 092
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 4385 1565 2875 1815 8954 8406 9767 97411 1619 792
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 0259 44610 71712 74713 27013 26515 59818 12520 01819 675
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5481 5831 5761 5611 5831 6091 5291 6381 6242 845
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3645204712493292642741 8071 7572 055
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2091 2041 3061 2511 4031 4711 613263285424

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 0907 1698 6217 1839 83811 25119 71525 32218 93610 767
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 5305 8457 3356 0468 5269 54317 98923 60516 6937 935
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3541 0351 0329971 0641 2591 2161 2111 3821 353
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 311111561455804341
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 20328625213924629350951571 139

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6291 3442 9693 0086 14515 4785 1375 5586 6595 982
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6291 2432 4553 0082 8139 5784 2874 6773 7764 722
Investiční dotace
Investiční dotace 010251403 3325 9008508812 8821 261

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 154 4548402388072031 2392 626019
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 154 4548402388072031 2392 626019
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 34 16435 74949 00435 95344 95445 50546 20065 14790 33966 807
Běžné výdaje
Běžné výdaje 25 01125 93533 74733 94031 01035 76335 19750 89256 92248 664
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 1539 81315 2572 01313 9459 74211 00214 25533 41718 143

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.