MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Horní Cerekev Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 38 13840 66040 16348 69859 48262 00276 22475 68964 33332 636
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 17228 23029 73431 90832 54935 91142 71850 09447 56426 147
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 1698 6217 1839 83811 25119 71525 32218 93610 7674 809
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 4548402388072031 2392 6260190
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3442 9693 0086 14515 4785 1375 5586 6595 9821 679

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Cerekve v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 45225 45527 92430 23028 82232 09636 59543 36443 88321 746
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 5426 0976 9357 7517 3736 1066 7878 5199 0924 335
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 1565 2875 1815 8954 8406 9767 97411 1619 7923 796
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 44610 71712 74713 27013 26515 59818 12520 01819 6759 554
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5831 5761 5611 5831 6091 5291 6381 6242 8451 722
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5204712493292642741 8071 7572 0552 048
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2041 3061 2511 4031 4711 613263285424291

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 1698 6217 1839 83811 25119 71525 32218 93610 7674 809
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 8457 3356 0468 5269 54317 98923 60516 6937 9353 732
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0351 0329971 0641 2591 2161 2111 3821 353626
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11111561455804341125
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 28625213924629350951571 139327

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3442 9693 0086 14515 4785 1375 5586 6595 9821 679
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2432 4553 0082 8139 5784 2874 6773 7764 7221 679
Investiční dotace
Investiční dotace 10251403 3325 9008508812 8821 2610

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 4548402388072031 2392 6260190
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 4548402388072031 2392 6260190
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 35 74949 00435 95344 95445 50546 20065 14790 33966 80730 326
Běžné výdaje
Běžné výdaje 25 93533 74733 94031 01035 76335 19750 89256 92248 66424 198
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 81315 2572 01313 9459 74211 00214 25533 41718 1436 128

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.