V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Bukovina Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 2025 0359 4108 63010 82710 8986 2297 1009 47610 743
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 8943 5703 6833 8784 1594 7744 4154 9555 7036 373
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0961 4081 1571 7391 4351 2231 5261 7463 4704 128
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3491 2443 868002932092
Přijaté transfery
Přijaté transfery 209524 5611 7691 3644 90128910594239

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Bukoviny v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 8943 4573 5073 7143 9603 7834 1734 7885 4965 937
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5561 0077618789218597007979891 087
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5516516745837125718159511 3121 184
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 0571 1371 3651 5541 6031 5661 8232 1592 3552 374
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 574499555555555561550554563970
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22302017306339281243271
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 134132133128138163247463451

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0961 4081 1571 7391 4351 2231 5261 7463 4704 128
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8501 1598531 2251 2221 0189861 4913 1783 788
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 206153210198187186186158212219
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1618518444433
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 23798829722153509377117

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 209524 5611 7691 3644 90128910594239
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2095261916465020410594239
Investiční dotace
Investiční dotace 004 5001 6791 3014 25185000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3491 2443 868002932092
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3491 2443 60300002
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000266002932090

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 7398 2517 7874 7587 52618 5675 6349 0097 0898 280
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 5932 8753 2943 7644 6384 8285 0125 0796 1247 775
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1465 3754 4939942 88813 7396213 930966505

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.