MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Horní Bříza Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 73 51774 47078 25395 29284 58187 19994 170111 635121 71758 312
Daňové příjmy
Daňové příjmy 50 52055 21262 74166 31362 64869 96280 01194 87793 81547 975
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 07910 7467 24314 1866 5777 48510 34711 83714 6387 021
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 5354 4061151 1296 2354 8143321255 12338
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3824 1078 15413 6659 1204 9383 4814 7958 1413 278

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Břízy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 49 75954 42960 78865 33761 41867 70577 96893 48191 85445 332
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 12 21113 62815 39517 27716 14813 11014 87718 72219 3339 208
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 15311 65511 50113 03310 49714 91617 36824 41120 7378 035
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 20 86023 53828 07529 34028 80033 36839 43343 77341 76020 222
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6832 7012 7392 6982 6732 7132 6682 8274 6133 073
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4164204804282071663 0493 1144 4794 163
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 4372 4872 5992 5613 0933 432573635933632

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 07910 7467 24314 1866 5777 48510 34711 83714 6387 021
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 9353 4662 0901 1521 0041 0571 4023 5274 0162 894
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 8893 9214 5254 9374 4385 2245 0235 4016 7152 434
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6776676941 7162 041936
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 2493 3526218 0911 1301 1983 2291 1931 866757

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3824 1078 15413 6659 1204 9383 4814 7958 1413 278
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 8463 6104 12210 7668 1704 2983 4214 7954 1393 221
Investiční dotace
Investiční dotace 1 5364974 0322 8999506406004 00257

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 5354 4061151 1296 2354 8143321255 12338
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3524 4061151 1296 2354 8143321255 12338
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 8 184000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 63 68665 70199 05984 05684 18378 37082 454120 946116 42347 970
Běžné výdaje
Běžné výdaje 47 85751 15664 16866 43868 13470 65173 28587 44185 08545 146
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 82914 54534 89117 61916 0507 7199 16833 50531 3382 824

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.