V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Beřkovice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 99116 62729 56136 71429 52227 63424 04024 49342 55932 778
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 16312 17312 96914 72519 13015 84317 03720 11022 72823 164
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3652 2082 1762 1892 1692 3152 2032 7593 1263 469
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 06212 45416 2144 5992 0491 056005 088
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4631 1841 9623 5863 6247 4263 7431 62316 7061 058

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horních Beřkovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 74311 89412 42214 29715 65114 72416 48119 72622 36922 629
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 8593 3263 3274 3354 4984 1883 4513 9104 6275 021
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3492 6982 7312 7933 2302 6073 8104 4445 8575 250
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 6714 9405 5416 4537 2407 1518 51510 08910 54310 532
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 486501454484492591505499496891
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 81727570726350632676704
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 296357293161119124151153169230

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3652 2082 1762 1892 1692 3152 2032 7593 1263 469
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9439699681 0011 0191 2501 111741739826
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0801 0791 0841 0371 0301 0421 0351 1311 1121 087
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 96108979903398491 2371 225
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 24653265212020203938331

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4631 1841 9623 5863 6247 4263 7431 62316 7061 058
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2488501 9622 9712 8744 0963 3331 6232 4541 058
Investiční dotace
Investiční dotace 21633406147503 330410014 2510

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 06212 45416 2144 5992 0491 056005 088
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01 06212 45416 2142 6072 0491 056005 088
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001 99300000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 82312 01015 05222 80924 88130 15325 84917 89640 11237 347
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 3479 57712 77518 73018 21618 06720 74915 43018 88720 488
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 4762 4332 2774 0796 66512 0865 1002 46621 22516 859

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.