V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Bečva Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 49 59844 08757 00865 22568 33371 75875 77284 36594 96977 010
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 88434 72935 82139 10042 61239 76543 92151 69458 54758 491
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5207 37210 6947 0477 7816 9169 16312 77614 10814 089
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9153021975811181584750163
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 2781 68410 29619 02017 92925 05922 53119 84822 2644 267

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horní Bečvy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 27534 07135 11338 46842 24439 12343 53050 12656 46957 043
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 7429 9878 2069 28110 5059 8968 2019 17910 96511 701
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 1436 9147 1337 0078 0376 5279 41210 80614 33912 701
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 91612 67514 45317 23818 09017 89921 04624 55525 80125 502
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7011 6331 7061 8151 8191 7291 7991 9211 8823 174
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8437001 1529231 8971 4151 0143 2673 0833 374
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 9312 1632 4622 2051 8981 6552 059397399591

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5207 37210 6947 0477 7816 9169 16312 77614 10814 089
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 2263 3333 2493 9084 2044 2704 5015 6926 9238 076
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 7523 6683 7672 3672 6332 1064 1326 8145 7945 362
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11374342328107
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5313683 6707689415365282671 363544

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 2781 68410 29619 02017 92925 05922 53119 84822 2644 267
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 3141 4361 7661 9323 7976 8733 2558 1934 7811 580
Investiční dotace
Investiční dotace 7 9642488 53017 08914 13218 18619 27611 65517 4832 687

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9153021975811181584750163
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8613021975811181584750163
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 54000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 44 43133 75663 06775 15273 46071 39281 04583 61993 58878 660
Běžné výdaje
Běžné výdaje 28 25527 85038 66331 39832 03730 40639 32948 63350 96245 421
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 16 1775 90624 40343 75441 42340 98641 71634 98642 62633 239

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.