MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hořepník Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 44215 19318 54919 46221 41523 16731 84027 53522 69414 972
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 8009 56510 61611 31810 78412 09114 08516 11716 8858 358
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2264 1023 8104 2526 3824 9986 1204 3454 4172 288
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9051 050190181 99675800848
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3271 5213 0733 7034 2324 08210 8777 0731 3923 479

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hořepníku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 5099 29910 23611 09110 58511 86413 64615 68216 2587 795
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8132 1812 4672 7972 6672 2262 5253 0053 2591 554
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8921 9111 8632 1331 7582 4892 9723 9403 5321 370
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4703 8774 5854 8184 8175 7876 7507 0907 0873 448
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8748558588528528398768541 455672
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 262432573140427694772646
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 43445143243446048496101153105

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2264 1023 8104 2526 3824 9986 1204 3454 4172 288
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 5593 2623 1422 9445 6424 2015 2813 2713 2811 386
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 664654666694646691735942956263
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 128115324955814
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 215806134110410136123624

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3271 5213 0733 7034 2324 08210 8777 0731 3923 479
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 3271 4012 9552 1953 2841 4024 7305 6127271 797
Investiční dotace
Investiční dotace 01201191 5089482 6806 1471 4616651 682

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9051 050190181 99675800848
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 145975165181 99675800363
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 760752500000485

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 15814 92517 96419 38717 01222 61727 30730 58227 76714 441
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 54212 10214 03814 61914 85713 87417 54923 34018 40511 430
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6172 8233 9264 7682 1548 7449 7587 2419 3633 011

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.