V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hora Svatého Šebestiána Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 96610 18912 34012 30316 88520 41424 71724 79330 00325 995
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 9787 7939 5769 94414 04613 63316 62319 86725 86017 506
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6491 4571 7491 3671 6711 7882 0923 0842 3683 492
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2710489132961 2242 020381110465
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3128359278611 0723 7703 9821 4601 6654 532

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hory Svatého Šebestiána v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 5897 4589 5049 65413 80413 33416 24118 98625 28116 862
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9821 1491 2491 5711 8871 8211 5601 7612 1102 335
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9961 1031 0811 1801 4131 1821 7722 0462 7252 493
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9842 0232 1982 8893 1783 2363 9574 6494 9024 995
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 395409401408397511406446417579
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 105821099098146152255261315
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1282 6924 4653 5176 8326 4398 3939 82814 8666 145

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6491 4571 7491 3671 6711 7882 0923 0842 3683 492
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 3291 1951 3581 0141 2451 2541 5241 5251 1991 344
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 229197225225171186205199257314
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 85334445797101 446
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8360163125251345360781201388

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3128359278611 0723 7703 9821 4601 6654 532
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9717359278611 0721 3511 4821 3501 6651 164
Investiční dotace
Investiční dotace 1 3411000002 4192 50011003 367

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2710489132961 2242 020381110465
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2710489132961 2242 020381110465
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 1749 1258 0277 0598 96711 45624 04416 34126 06027 176
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 6996 8437 9257 0598 69010 57110 09514 29614 96316 038
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 4752 282102027788513 9492 04611 09711 137

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.