V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Holýšov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 93 793109 850154 847120 010167 576177 676181 505176 170226 524275 354
Daňové příjmy
Daňové příjmy 61 21768 59480 48685 11992 61093 778107 579124 081147 490139 030
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 20818 32317 90714 91615 77213 39116 37319 23127 85228 407
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 45516 32046 3357 44839 92455 52040 70214 3886 6917 369
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 9136 61210 11812 52619 27014 98716 85018 47044 491100 548

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Holýšova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 57 08665 09574 71179 96689 56584 62496 475115 412141 767134 878
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 13 51815 49816 81319 40122 38221 14317 30619 48924 34926 887
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 38113 93614 31114 22716 69313 49319 43922 39831 28328 566
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 24 09025 75629 02334 98137 56137 01743 46650 88556 11457 245
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 0183 0843 1673 2113 3043 5063 5873 4683 7286 193
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6516978507106915227096544 7225 913
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 4276 12510 5487 4368 9338 94411 96718 51721 57010 075

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 20818 32317 90714 91615 77213 39116 37319 23127 85228 407
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 5004 8765 1955 7194 1794 9056 9276 0503 8663 615
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9 1009 1339 3545 9735 6864 7736 1036 68513 26813 595
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4121 2874184846286533782 8416 7015 712
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4 1953 0282 9402 7405 2783 0602 9663 6554 0185 485

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 9136 61210 11812 52619 27014 98716 85018 47044 491100 548
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 0044 5655 3206 08613 74913 3907 7387 33816 9629 062
Investiční dotace
Investiční dotace 5 9092 0474 7986 4405 5211 5979 11211 13227 52991 487

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 45516 32046 3357 44839 92455 52040 70214 3886 6917 369
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 45516 32046 2947 44839 92455 52040 52614 1546 4797 125
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0041000176234211244

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 87 73173 480100 17795 444104 000168 738157 247168 856214 389287 144
Běžné výdaje
Běžné výdaje 57 83057 47065 87566 06977 050110 07894 49198 703113 388134 031
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 29 90116 01034 30229 37526 95058 66062 75670 153101 001153 113

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.