V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Holubice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 98522 84025 71337 44033 72533 02036 64045 10953 07548 047
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 53819 59222 26026 27527 70527 06930 81835 61240 31941 734
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2692 3412 8853 0333 0912 8883 3853 1023 2754 479
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 818688223034262131010
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1707224817 9092 9303 0282 4116 3749 1721 825

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Holubic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 53819 53722 05826 01427 70527 06930 81835 61240 31941 338
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 8254 7445 1925 9236 9356 8065 6776 4937 7678 382
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 1084 3884 6144 5625 4104 5936 6527 78610 3619 245
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 8357 4889 33811 22012 17212 56414 87117 67318 64018 553
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4181 4921 4051 5361 4851 5441 4751 6701 5462 848
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1281481391 292112141911 7071 7401 892
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2241 2771 3701 4801 5901 4212 051283265419

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2692 3412 8853 0333 0912 8883 3853 1023 2754 479
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8961 8562 4232 7592 7592 6813 1872 9382 9253 655
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 28029335525730785192158294503
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0011111000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9219110716251225555321

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1707224817 9092 9303 0282 4116 3749 1721 825
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5797223241 5486293 0282 4111 6242 620624
Investiční dotace
Investiční dotace 10 62501576 3612 301004 7506 5521 201

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 818688223034262131010
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 81861223034262131010
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00860000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 32 45815 27417 06739 14131 07432 06752 74927 62345 20941 363
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 78913 53014 82316 59816 18914 81417 19617 61719 89221 240
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 18 6701 7442 24422 54214 88517 25335 55310 00625 31720 123

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.